Nieuwjaarsduik, oliebollen en malariagekte - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Linda Reijnders - WaarBenJij.nu Nieuwjaarsduik, oliebollen en malariagekte - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Linda Reijnders - WaarBenJij.nu

Nieuwjaarsduik, oliebollen en malariagekte

Door: Linda Reijnders

Blijf op de hoogte en volg Linda

02 Januari 2007 | Ghana, Kumasi

Hoi mensen!

Das lang geleden dat ik in een internetcafe heb gezeten die het ook nog eens doet! Ik hoop dat jullie allemaal een hele leuke en gezellige jaarwisseling hebben gehad in Nederland! Nog een heel gelukkig en liefdevol 2007 gewenst!

Met mij gaat het heel erg goed, ik ben weer helemaal beter! Ik zit nu in Kumasi en we hebben al een hele leuke vakantie achter de rug tot nu toe. Ik zal jullie even een terugblikje van de afgelopen week geven. De week voordat we op reis gingen, ben ik toch nog flink ziek geweest, het knapte niet echt op. Daarom hebben ze me op vrijdag opnieuw getest op malaria, en toen bleek dat het toch wel malaria was. Ergens was ik daar wel blij om, want ik zou de dag daarna al op reis gaan, en nu kon ik tenminste medicijnen ophalen en gewoon mee gaan met de anderen.

Zaterdagochtend 23 december zaten we met zn drieen met onze dikke backpacks in de taxi om 06:30 en om 08:30 zijn we met zn vijven met de trotro vertrokken naar Accra, wat weer een lange en hobbelige rit was, maar wel een heel mooi groen landschap onderweg, met hutjes en grote bomen. Om ongeveer 23:30 kwamen we gaar aan in Accra, waar we in een primitief hotelletje hebben overnacht (we waren gezellig met zn allen in 1 kamer gepropt). Jee, k had toch wel even weer een cultuurshock hoor, in dat drukke Accra, van alle kanten werd je soms vastgepakt omdat mensen je dingen wilden aansmeren, mensen die op straat lagen te slapen, en een overvolle markt met mensen met geiten vastgebonden op hun rug om te verkopen, kippen die levend kaalgeplukt werden en pisgeuren in elke straathoek. Ook viel het ons meteen op dat het klimaat in het zuiden weer zo anders was, veel vochtiger.

We hebben aan het eind van de ochtend de trotro naar Kokrobite gepakt, waar we de kerstdagen zouden verblijven. In een woord GEWELDIG! We waren ineens in een paradijsje belandt bij resort met kleine huisje en tentjes aan het strand met palmbomen, gerund door Britse mensen. Ons huisje zag er ook super gezellig uit, en de luxe van een goede douche en toilet en een lekker bed en een veranda met leuke windgongetjes deed me toch ook wel weer eventjes goed, een lekkere plek om uit te zieken en de kerstdagen door te brengen met zn allen! We hebben elke dag lekker in zee gezwommen, en ook goed eten gehad. Zondagavond was er een barbeque. O ja, en er trad een traditionele drum- en dansgroep op, dat was echt suuuper gaaf uiteraard. Esther en ik gingen s avonds als eerste slapen, maar een tijdje later werden we gewekt door Annemarie, William en Femke die helemaal in een deuk thuis kwamen in hun ondergoed. Bleek dat ze nog een verfrissende duik hadden genomen, en hun kleren waren gestolen op het strand, dus zij zijn in hun ondergoed teruggelopen naar ons huisje, o echt, we kwamen een uur lang niet meer bij! De volgende ochtend is William langs het strand gelopen en is hij vastgepakt en is zn camera uit zn handen gerukt, die een uur later na veel onduidelijkeid ineens weer in zn handen werd gedrukt, en van 2 andere vrijwilligers is de camera gestolen op t strand terwijl ze er naast zaten, dus t was er niet echt veilig, dat was wel jammer, maar ja. 1e kerstdag hebben we savonds nog een kerstdiner onder de palmbomen gehad, dat was heel gezellig.

Woensdagochtend voelde ik me weer helemaal beter. We zijn toen vertrokken naar A Pam, een gezellig klein vissersdorpje, waar weinig toeristen komen. We sliepen er in een spookachtig oud nederlands fort aan zee, dat was wel heel apart hoor! Heel primitief, daar liepen we met onze olielampjes en met een emmer water omhoog halen uit een put om je tanden mee te poetsen, geweldig toch?! Bijna geen oog dicht gedaan natuurlijk, want ik hoorde een kakkerlak langs mn oren vliegen, dus k heb de hele nacht liggen denken waar hij nu zou zitten, hihi.

Donderdag hebben we nog door het vissersdorp gelopen, en na een wandeling naar een 'bounty eiland' aan de overkant hebben we de trotro naar een dorpje in de buurt van Cape Coast gepakt, waar we 1 nachtje hebben geslapen in een resort met een zwembad, we sliepen er in een slaapzaal die toevallig nog vrij was. Vrijdag zijn we naar Kakum National park geweest, wat echt super gaaf was. Een groot park met een tropisch regenwoud, waar William, Annemarie en ik een lange wandeling over hoge loopbruggen langs de toppen van de bomen hebben gemaakt (in totaal 350 meter lang, en op 40 meter hoogte), en daarna met zn allen nog een wandeling door het bos, olv een gids die ons vanalles vertelde over kruiden en geneeskrachtige bomen, heel interessant.

's middags zijn we achter in de laadbak van een pick up meegereist naar Cape Coast, omdat geen taxi ons mee wilde nemen. Daar sliepen we 3 nachten in een hotel. Zaterdag voelden Annemarie en Femke zich niet erg goed, dus hebben ze zich laten testen en het bleek dat ze allebei malaria hadden en toen william zich voor de zekerheid ook liet testen bleek dat hij het ook had! Nou, ik was net weer beter en nu de andere drie, wat een kneusengroepje he, hihi! Tja, wel heel apart! s middags hebben we nog Cape coast Castle bezocht, een fort uit de slaventijd, waar we een rondleiding hebben gehad, en zondag fort Elmina, waar we ook een rondleiding kregen. Indrukwekkend om dat allemaal te zien hoor, dan komt t ineens wel heel dichtbij!

Zondagavond hebben we een hele leuke oudjaarsavond gehad! Helaas was Annemarie er niet bij, zij was te ziek, dat was heel sneu. Wij zijn uit eten geweest (19:15 eten besteld en om 22:15 eindelijk gegeten, dat is echt ghanees maar dit was wel het toppunt hoor! Maar ja, je wordt er wel flexibel van, laten we dan maar zeggen) en hebben de rest van de avond aan t strand gevierd bij een resort, onder de palmbomen. Om 12u was er een kampvuur en vuurwerk, en we hebben zelfs nog een oliebol gegeten hihi! (die kun je hier het hele jaar door eten hoor, maar toch!).

Gisterochtend zijn Femke, Annemarie en William om zes uur weer vertrokken richting Tamale, want die moesten vandaag weer op hun werk beginnen, en Esther en ik gaan de rest van de week nog met zn tweeen verder reizen. Wij zijn tegen de middag met de trotro naar Kumasi gegaan, en savonds hebben we gewoon nog even gerelaxed en gegeten. Vandaag hebben we de hele dag door de stad gelopen, dat was heel erg leuk! Het is de een na grootste stad in Ghana. Maar het is hier wel erg rustig op sommige plekken, omdat het hier vandaag, op 2 jan nog steeds een feestdag is. We zijn naar de onwijs grote en chaotische markt geweest, leuk om mee te maken (grootste markt van heel west-afrika), een katholieke kerk bezocht, het cultural centre en ik heb een mooie stof gekocht om ghanese kleding van te laten maken door de gastmoeder van Esther. Morgen vertrekken we richting Nkoranza, waar we 2 nachten slapen op het Hand in Hand project, een project waar verstandelijk gehandicapte mensen wonen en dat wordt gerund door nederlanders. Vanuit daar willen we nog de monkey sanctuary bezoeken en vrijdag nog de watervallen van Kintampo en dan terug naar Tamale. Volgende week horen jullie wel hoe dat geweest is. Ik hoop dat het met jullie allemaal goed gaat en ik wens jullie een hele leuke laatste week van de kerstvakantie (voor degenen die dat hebben)! Tot snel en heel veel liefs.
Linda!

  • 02 Januari 2007 - 18:08

    Mam:

    he lieve dochter!
    ik zat net achter de computer,toen ik zag dat je een mail had gestuurd.
    gauw lezen natuurlijk!
    zo leuk om je verhalen te lezen,ik zie het gewoon voor me,super.
    nog heel veel plezier de komende week en ik kijk uit naar je volgende mail!
    een heeeeeeeeele dikke knuf mam

  • 02 Januari 2007 - 18:13

    Hee Linda:

    Wat een heerlijke verhalen weer van je! Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Maarruh, hoe zit dat nou? Heb je malaria? Dat is toch heel erg? Of heb ik dat verkeerd? Je doet er zo luchtig over in het bericht..

    In ieder geval een top nieuw jaar toegewenst! Ik hoop dat 2007 je veel goede dingen zal brengen!

    Liefs Joanne

  • 02 Januari 2007 - 18:37

    Rob&Hetty Ter Voort:

    Hai lieve Linda,
    We genieten elke keer van jouw avonturen. Heel goed jaar toegewenst en ...hier ligt ook geen sneeuw (grinnik). Blijf genieten, maar blijf goed in je kracht en je eigen veiligheid bewaken.

    Lieve groet,

    Rob en Hetty


  • 02 Januari 2007 - 18:56

    Gina Bos :

    Hey Linda,
    Bedankt voor het delen van je zeer interessante en indrukwekkende verhalen. Ik geniet er van, en zo te lezen jij ook! Heel veel plezier nog en een fantastisch jaar gewenst. Liefs Gina

  • 02 Januari 2007 - 19:07

    Ymke:

    Vanuit een duilerig Oosterbeek wens ik je een Gelukkig Nieuwjaar!!!
    Linda als je ooit nog eens langs een boom loopt met de wortels boven de grond, vraag je dan of er ééntje is die naar mij toe wil??
    Hartegroet,
    Ymke

  • 03 Januari 2007 - 17:41

    Fokje:

    Vanuit Mumbai een heel goed, gezond (zonder Malaria)en veilig 2007 toegewenst!

  • 04 Januari 2007 - 18:15

    Fam.woortman.:

    lieve Linda heel gelukkig,nieuwjaar en blijf voooral gezond. dikke knuffel van ons allemaal. die verhalen van jou zijn net als uit een boek geweldig de groetjes doeiiiiiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Liefs! xxx

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 31844

Voorgaande reizen:

11 Februari 2011 - 11 Mei 2011

De Droomreis

Landen bezocht: