Bijna weg! Postadres en e-mailadres Ghana - Reisverslag uit Stadskanaal, Nederland van Linda Reijnders - WaarBenJij.nu Bijna weg! Postadres en e-mailadres Ghana - Reisverslag uit Stadskanaal, Nederland van Linda Reijnders - WaarBenJij.nu

Bijna weg! Postadres en e-mailadres Ghana

Door: Linda Reijnders

Blijf op de hoogte en volg Linda

28 November 2006 | Nederland, Stadskanaal

Hoi lieve mensen!

Nog even een laatste berichtje van mij, voordat ik morgen het vliegtuig in stap. Het is nu echt heel spannend hoor! De zenuwen vliegen alle kanten op, maar k heb er reuze zin in. T wordt vast een avontuur om nooit weer te vergeten.

Alles is rond inmiddels. M’n backpack staat al klaar, met nog allerlei dingen er uit stekend en er naast die er toch ook echt straks nog bij in zullen moeten! ;-)

Ook weet ik al bij welk gastgezin ik straks woon, dat is de Alhassan Bawa’s Family. Jaja, dat is wat he! Ze wonen in de wijk Kalpohine Estates. Volgens mij is dat redelijk dicht bij het centrum. Vader is Alhassan John Bawa en werkt als accountant. Moeder heet Mariam Alhassan, is 40 jaar en werkt als politieagente. De vier kinderen zijn: Mohammed (jongen van 9 jaar), Rasaida (meisje van 14 jaar), Nasiba (meisje van 11 jaar) en Farouk (jongen van 6 jaar). K heb een verjaardagkalender in het engels gemaakt voor de ouders, met niet alleen schilderijen er op, maar ook seizoensfoto’s van Nederland. En een oer-Hollands molentje, een zakje drop, dat soort dingetjes. :-)

Het project waar ik ga werken is de Unique Academy. Ze kunnen me nog niet zoveel vertellen over het project, zoals de leeftijd van de kinderen, etc. omdat er via Norghavo nog niet eerder iemand naar dat project is geweest. Maar daar kom ik in Ghana ook vanzelf wel achter.

Post voor mij kan naar het volgende adres worden gestuurd (is leuk om te krijgen daar, hint, hint):

NorGhaVo,
t.a.v. Linda Reijnders
P.O. Box 447
Tamale N/R
Ghana, West-Afrika.

Ik heb ook een nieuw e-mail adres aangemaakt voor in Ghana, omdat hotmail daar vaak niet goed schijnt te werken. Dus e-mails kun je voortaan beter sturen naar:
linda_tamale@yahoo.com

Nou, ik heb iedereen nog even gezien de afgelopen week, vooral het afgelopen weekend, en dat was echt super gezellig! Bedankt allemaal voor jullie lieve zorgen en voor jullie cadeautjes en de laatste giften voor de projecten in Ghana (het totaalbedrag is nu 530 euro)!
Als ik in Ghana ben, zal ik zo snel mogelijk wat van me laten horen! Voor de liefhebber heb ik hieronder nog wat info over Ghana gezet.

Dikke kus!


Ghana... Voor de liefhebber!
· Ghana ligt in West-Afrika aan de Golf van Guinea, enkele graden ten noorden van de evenaar en bijna recht op de meridiaan van Greenwich. Ghana grenst aan Burkina Faso, Ivoorkust en Togo. De oppervlakte van Ghana is 238.573 vierkante kilometer. Ghana is daarmee ongeveer 7 keer zo groot als Nederland.

· Ghana heeft een flinke variatie aan landschappen. Het zuiden is overwegend groen en er zijn nog stukken regenwoud te vinden. Hoewel veel daarvan plaats heeft moeten maken voor landbouw. Naar het noorden toe wordt het landschap vlakker en open en savanneachtig. Overal langs de kust vind je grotere en kleinere stranden, vaak omzoomd door palmbomen.

· In Ghana wonen bijna 21 miljoen mensen. De bevolkingsdichtheid bedraagt ongeveer 87 inwoners per vierkante kilometer.
De natuurlijke bevolkingsgroei bedraagt 1,36%.
Geboortecijfer per 1000 inwoners is 24.90
Sterftecijfer per 1000 inwoners is 10.67
De levensverwachting is 56,3 jaar. (mannen 55,4 en vrouwen 57,2 jaar)

· Alle hierboven genoemde cijfers kunnen snel en sterk wijzigen in verband met de aids-epidemie.

· De bevolking van Ghana bestaat voor 98,5 % uit zwarte afrikanen. de belangrijkste stammen zijn: Akan 44%, Moshi-Dagomba 16%, Ewe 13%, Ga 8%, Gurma 3%, Yoruba 1%. Europeanen en overigen vormen 1,5 % van de bevolking.

· Engels is de officiële taal van Ghana. Verder wordt er veel Akan, Moshi-Dagomba, Ewe en Ga gesproken en verschillende andere inheemse talen.

· In het noorden van Ghana leven moslims(16%) en het zuiden is Christelijk (63%). Verder zijn er aanhangers van inheemse godsdiensten (9%) en 6 % hangt een andere godsdienst aan.

· Het klimaat van Ghana is tropisch. Warm en betrekkelijk droog aan de zuidoost kust, heet en vochtig in het zuidwesten en heet en droog in het noorden. De regentijd duurt van juni tot en met september. In de praktijk betekent dat om de één of twee dagen meestal tegen de avond een flinke plensbui die zo'n twee uur duurt.

· Door heel Ghana verspreid zijn een aantal natuurreservaten te vinden, waarvan Mole National Park het bekendste en het best ontsloten is. Groot wild is er volop te vinden. Bekende diersoorten zijn de aap, antilope, buffel, chimpansee, leeuw, nijlpaard, olifant en de panter.

· Ghana kent onnoemelijk veel verschillende plantensoorten, de plantenwereld ligt ten grondslag aan een bloeiende inheemse kruidengeneeskunst. Veel voorkomende soorten zijn de abachi, acacia, apebroodboom, cacao, kokospalm, mahonie en de lontarpalm.

· De Ghanese economie steunt met name op de landbouw: landbouw draagt voor 40-45% bij aan het BNP. Goud, cacao en hout zijn de meest belangrijke exportproducten. De Ghanese economie is extreem gevoelig voor droogten, plagen en internationale prijsfluctuaties. Ghana kampt eveneens met energietekorten.

  • 28 November 2006 - 12:31

    Miriam:

    Hee Linda, Ik wil je heel veel succes en plezier wensen in Ghana. Ik hou je verhalen in de gaten. Groetjes Miriam

  • 28 November 2006 - 12:32

    Inge:

    hey linda

    super leuk dat je een site bij houd! Veel plezier in Ghana en maak er een mooie tijd van!

    groetjes inge (NEF)

  • 28 November 2006 - 13:08

    Therese :

    Wow jij bent goed bezig ...een voorbeeld voor de jeugd vind ik ,want je knokt erzelf hard,voor om dit te kunnen gaan doen !!!petje af en heel veel mooie belevenissen toegewenst .Tot mailens therese

  • 28 November 2006 - 14:56

    Mam:

    lieve Lin,
    nog een nachtje slapen.....
    spannend allemaal,maar ik weet zeker dat je met heel veel leuke ervaringen terug zult komen.
    hele dikke knuffel van mij,xxx love you

  • 28 November 2006 - 16:51

    Jan Wind:

    Langs deze weg wil ik je een hele goede reis en een hele plezierige tijd toewensen in Ghana.

    Groetjes Jan.

  • 28 November 2006 - 17:17

    Brenda:

    Goede reis en heel veel plezier!!

  • 28 November 2006 - 20:20

    Ymke Mulder:

    Linda ik wens je een hele goede vlucht en een behouden aankomst.Ik hoop gauw leuke berichten van jou te lezen.X!


  • 30 November 2006 - 13:25

    Hanno:

    Alle goeds!!!!!Lieverd

  • 01 December 2006 - 10:17

    Marloes:

    Ha Linda! Super dat je je droom achter nagaat! Veel mensen kunnen dat niet zeggen!
    Veel avontuurlijk plezier!
    X Marloes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Liefs! xxx

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 31818

Voorgaande reizen:

11 Februari 2011 - 11 Mei 2011

De Droomreis

Landen bezocht: