Bewogen laatste dagen in Tamale! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Linda Reijnders - WaarBenJij.nu Bewogen laatste dagen in Tamale! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Linda Reijnders - WaarBenJij.nu

Bewogen laatste dagen in Tamale!

Door: Linda Reijnders

Blijf op de hoogte en volg Linda

29 Maart 2007 | Ghana, Tamale

Hoi lieve mensen,

Daar ben ik dan weer. Een moeilijke week achter de rug, maar ik ben gelukkig nu weer helemaal terug.

K zal n "korte" update proberen te geven. Vorige week maandagavond waren er wat onduidelijkheden tussen Ratty en mij, z'n beste vriend kwam 's avonds nog met me praten. Oke, allemaal prima, dat kan gebeuren. Totdat m'n gastouders zich er mee gingen bemoeien. Ja, in Ghana kun je niks zelf even oplossen, iedereen wordt er meteen bij betrokken, de family, de buurman, het liefst de priester nog, hihi :-).
Toen ik lichtelijk van slag maar probeerde te gaan slapen, klopte mn gastvader op de deur, dat ze graag een family meeting wilden houden (dus mn gastouders en ik). Pff, oke, prima. Dus zit ik daar in de kamer, krijg ik me toch een waterval over me heen van mn gastmoeder! Werkelijk, ze draaide gewoon helemaal door. Ik zal maar niet letterlijk herhalen waar ze me allemaal van heeft beschuldigd, maar oa dat ik de cultuur niet snapte, en dat ik Ratty alleen maar nodig had gehad voor het reizen en nu mn plannen waren veranderd, had ik hem de deur uitgeschopt omdat ik hem niet meer nodig had. En toevallig op de dag dat zij in het hotel was begonnen met werken, zodat ik alle tijd en ruimte voor mezelf had, samen met mn gastvader (dat geloof je toch niet?!), en dat ze spijt had van dingen (dat ik in huis was daar), en dat ze niet meer zou komen koken. Daarna begonnen de ruzies tussen mn gastouders. Ze was heel boos, op mij, maar vooral op mijn gastvader, en hij probeerde het voor mij op te nemen.

Sorry, om een lang verhaal kort te maken ;-), het komt er op neer dat zij lange tijd haar frustraties heeft ingeslikt, en er zijn veel problemen in hun relatie. Doordat ik nu misschien een punt achter mn relatie met Ratty wilde zetten, kwam dit er ineens allemaal uit, en draaide ze helemaal door, waarom weet ik nog steeds niet. Ik stond helemaal perplex, ik was ineens in een heftige luide discussie tussen mn gastouders belandt, en wist eigenlijk helemaal niet wat ze nou zeiden. Helemaal overstuur ben ik maar naar mn kamer toegerend.

Dinsdag had ik natuurlijk een rotdag, en heb ik met allerlei vrijwilligers erover gepraat. Een paar goede gesprekken met mn gastvader gehad, die oa vertelde dat er idd veel problemen tussen hen zijn, maar dat hij haar ook nog nooit zo heeft meegemaakt. Later op de dag praatte ik met mn gastmoeder, en vroeg ik om uitleg van ieder ding waarvan ze me had beschuldigd. De uitleg was dat ik de cultuur niet begreep en haar engels niet goed begreep, dus ik was er snel klaar mee. Woensdagnacht om 1u klopte mn gastmoeder weer op mn deur, en liep het nog meer uit de hand. Ze vroeg me hoe het ging, en ik zei eerlijk dat ik me er niet goed bij voelde bij haar voorstel dat ik vanaf nu elke dag ingredienten op de markt koop, zelf kook, en de kosten opschrijf. Dat kon toch echt niet, ik had geen begrip volgens haar, enz...
Gelukkig kwam Ratty er net aan, die bracht haar wat tot bedaren en praatte nog een tijd met mij. Dat dit echt niet de Ghanese cultuur is, zoals zij doet, en dat Ratty en Shak helemaal achter me staan.
Aangezien ik me gespannen, zenuwachtig en gebroken voelde, ben ik donderdag en vrijdagnacht bij Femke gaan slapen. Dat was een goede keuze geweest, ik begon weer wat op te knappen.

Afgelopen weekend ben ik met een groepje vrijwilligers naar Sirigu geweest. Dat is een primitief dorpje, waar allerlei huisjes mooi traditioneel beschilderd zijn en er worden potten gebakken, super gaaf. Ik begon weer wat op te fleuren, even lekker er uit.
Daarna ben ik bij Femke blijven slapen, ik blijf daar nu tot het eind (Femke is al aan het reizen sinds maandag, dus ik heb daar mn eigen kamer nu). Het is erg gezellig met Simone, een vrijwilliger die daar ook woont, en het is vlakbij waar ik eerst woonde, ik kwam er altijd al zo nu en dan. Oke, afgezien van de mieren op mn kamer, de kakkerlak die gisteren op mn been zat tijdens het douchen en de kikkers voor de deur dan :-), verder is het er prima, vooral nu er puppy's van een paar dagen oud zijn.
Al mn spullen zijn er inmiddels al, en ik kom weer helemaal in balans. Ik slaap weer veel beter, eet weer beter en begin weer helemaal de oude te worden! Ook heeft mn gastmoeder gisteren haar excuses aangeboden. Wel op aandringen van mn gastvader, maar dat maakt niet uit, het is toch beter afgesloten op deze manier.

Ach ja, het is gewoon erg rot zoals het allemaal gelopen is, zoveel problemen ineens op het einde, maar het gaat nu weer goed met me, en overal leer je weer van en kom je weer sterker uit. Het cultuurverschil is hier gewoon zo ontzettend groot, en dat besef je maar weer als er zoiets als dit gebeurt. Daarnaast weet ik dat het eigenlijk helemaal niet om mij ging, maar dat er heel veel andere dingen spelen, waardoor de boosheid even heerlijk op mij geprojecteerd kon worden. ;-)
Daarnaast ben ik niet de enige met problemen hier. Er zijn meer vrijwilligers met dan zonder problemen, is het niet in de gastgezinnen (wat schrikbarend veel voorkomt) dan is het wel met malaria (bijna alle vrijwilligers, sommige al voor de 4e keer) of andere ziektes, of problemen in het ziekenhuis (enge dokters die hun handen niet thuis kunnen houden), een vrijwilliger vliegt morgen naar Accra omdat ze al een maand ziek is en geen eten kan binnenhouden, meer specialistische hulp nodig heeft en bovendien erge ruzie met de doctoren hier heeft gekregen.
Dus ja, het kan altijd nog veel erger!

Inmiddels ben ik al mijn tas aan het inpakken, want zaterdag vertrek ik al uit Tamale en mn reisplannen zijn ondertussen ook weer helemaal veranderd! Ik ben deze week alles aan het afsluiten, echt heel gek. Dinsdag was mijn laatste werkdag. Dat was erg leuk, de hele dag spelletjes met ze gedaan en ook nog een mooi tasje gekregen. K zal ze af en toe nog best missen, mn schatten. Dinsdagmiddag voor de laatste keer de naschoolse opvang gedaan en 's avonds een afscheidsetentje gehad met de vrijwilligers.
Zaterdag, 31 maart, ga ik met Ratty (die inmiddels gewoon weer een erg goede vriend is en me overal mee wil helpen) naar de Volta Region. We gaan dan allerlei primitieve villages bezoeken, en hij wil me graag nog wat bijzondere dingen laten zien daar. Op 5 april gaan we al weer terug, gewoon een paar daagjes ipv 2 weken, wat eerst de bedoeling was.
Dan vertrek ik op 7 april met al mijn spullen naar Accra, waar ik een nachtje slaap en een deel van mn spullen in het hotel achterlaat. Ik sluit me dan aan bij Femke en Annemarie, we gaan langs de kust reizen en omhoog, waar ik vanaf de 16 met Esther afspreek en tot de 23e door het onderste deel van de volta region ga reizen. Dan heb ik nog een paar dagen over, waarin er niemand meer is om mee af te spreken in het zuiden, dus ik denk dat ik dan nog een paar daagjes alleen aan het strand heerlijk zal relaxen, en dan de 28e naar Accra ga, en de 29e vlieg ik om half 11 's avonds. En als ik thuis kom, hangt de vlag voor me uit, op 30 april.

Het is gewoon heel grappig, ik heb een heel reisschema gemaakt, en reis met iedereen een tijdje mee. Uiteindelijk zal ik bijna een maand gaan reizen, wat echt spannend is, ik heb dat nog nooit eerder gedaan! k heb er super veel zin in. Voor mn gevoel ben ik wel klaar nu in Tamale, ik heb alles goed afgesloten, en de reis kan beginnen.
De reuni met de vrijwilligers van norghavo staat ook al gepland, op 08 september in ned, want we hebben het gewoon zo super gezellig met zn allen, echt geweldig!

* Verder wil ik iedereen die mij in Nederland heeft gesteund met een donatie aan Ghana ontzettend bedanken! Ik heb 450 euro mogen inzamelen, en heb daar het volgende mee gedaan:

- De andere vrijwilligers meegeholpen met het opstarten van een computerlokaal op de Saka Saka middelbare school, waar we ook de naschoolse opvang deden. Ik heb bijgedragen met 2 computers.
- Heel veel materiaal uit Nederland voor de kleuterschool. Onder andere lijm, maskers, gekleurd papier, gekleurde potloden, mondharmonica's, balonnen, lolly's, etc.
- 10 boekjes voor de kleuterschool, oa kleurboeken en voorleesboeken.
- 6 boeken voor de engelse lessen op Northern Friends for Development, boeken met verhalen + vragen en theorieboeken.
- Verschillende dingen voor de kleuterschool, zoals opblaasballen, pennen, papier en snoep, dat ik zo nu en dan in Tamale kocht.
- 6 meiden uit de eerste groep van NFD, die voorheen op straat leefden en nu het eerste educatiejaar hebben afgerond, kunnen nu op stage in hairdressing of weaving. Volgend jaar kunnen zij dan beginnen met het werken in hun eigen kleine shop, om uiteindelijk zelfvoorzienend te kunnen worden.
De stageplekken zijn al geregeld, en ik heb een donatie gedaan om de stages van de 6 meiden te betalen.

Zonder jullie was dit niet gelukt, dank jullie wel! Ik heb foto's gemaakt van alle dingen, zoals het computerlokaal en de boekjes, dat zal ik binnenkort proberen up te loaden!

Ik zal jullie tussendoor zo af en toe even op de hoogte houden van m'n belevingen overal in Ghana.

Een dikke knuffel en tot snel!
Sohoyini. :-)

Ps Hanno: Wat leuk zeg, ik zal even heel hard voor je zingen maandag, vanuit de village in de volta region!!! Ik heb jou toen ook gehoord, dus je hoort mij vast ook wel nu ;-). Maak er een hele leuke verjaardag van maandag, en als ik terug ben heb ik iets leuks voor je!
Dikke knuf, x

• 29 Maart 2007 - 14:43

Brenda:

Sjongejonge, wat een gedoe toch weer.. Had die gastmoeder wel ervaring met buitenlandse vrijwilligers?? Raar hoor, misschiej kon ze t niet hebben ofzo?

• 30 Maart 2007 - 07:23

Carina:

Heeej Linda!

HOW? Hoop dat t helemaal goed met je gaat nu!! Ik ben ondertussen weer thuis maar vind t helemaal niets! Mis ghana SUPER erg! Zou zo weer terug willen!!!
    Geniet jij er nog maar lekker van want al snel ga jij ook weer naar huis!
    Doe iedereen de groetjes van me!!!

Liefs, X Carina

• 30 Maart 2007 - 10:40

Corina:

Gaaf om t allemaal te lezen en super mooie foto's! Ben jaloers op je!! Krijg meteen weer zin om die kant op te gaan! Jammer dat t zo loopt,maar misschien is t wel een leerzame ervaring!
    succes met afscheid nemen en hou de mooie herinneringen, de geur, de muziek, de sfeer, alles vast...!
    kus