Suhuyini!!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Linda Reijnders - WaarBenJij.nu Suhuyini!!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Linda Reijnders - WaarBenJij.nu

Suhuyini!!!

Door: Linda Reijnders

Blijf op de hoogte en volg Linda

09 December 2006 | Ghana, Tamale

Hoi hoi mensen!
Daar ben ik weer eventjes. Op zaterdagmiddag in een internetcafeetje. Dit keer probeer ik ook mijn foto's er op te zetten (dat kan alleen bij dit internetcafe), want ik heb al heel veel leuke gemaakt! t schijnt alleen erg lang te duren, maar dat zal ik zo wel zien.
Nou, inmiddels ben ik hier al aardig ingeburgerd. k voel me redelijk goed hier, alhoewel ik nog steeds wel eens wakker word smorgens en denk " o ja, ik ben hier, hmm", maar als ik dan eenmaal opgestaan ben, is het weer oke. Op elke hoek van de straat proef je hier de echte afrikaanse sfeer, nog meer als ik had verwacht, dat is echt mooi, het is alleen ietsje armer hier als dat ik had verwacht.
Mijn eerste werkweek zit er op! Maandag hebben we eerst met zn drieen geld opgenomen bij de bank, en dat nam een paar uur in beslag, aangezien iedere ghanees blijkbaar op maandagmorgen zijn loon ophaalt bij de bank, hihi. Daarna hebben we met Musah een kijkje genomen op onze projecten. De kinderen op mijn kleuterschooltje, de "Unique Academy", kwamen er gelijk allemaal aanrennen en zongen allemaal liedjes voor ons, echt super schattig! Abdella vertelde me dat ik vanaf de volgende ochtend kon beginnen, van half acht tot twee uur. Die middag hebben we nog een kleine rondleiding door de stad gehad van een andere vrijwilligers en hebben we wat gedronken bij Sparkles, een soort "restaurantje, terrasje" achtig iets, waar je altijd de andere ned vrijwilligers kunt vinden. De volgende ochtend met de taxi naar het werk, en toen ik er aan kwam renden alle kinderen weer naar me toe, madam linda, madam linda. Er zitten ongeveer 90 kinderen op het schooltje, waarvan 30 in de eerste klas, dat zijn de jongsten. Ik ga de komende tijd denk ik meelopen bij de oudste kinderen, die zijn tussen 4 en 6. Eerst verbaasde ik me over het hoge niveau van de kinderen, maar twee dagen later kwam ik er achter dat dat toch een beetje tegenviel, aangezien de kinderen hier echt heel erg klassikaal les krijgen en allemaal rijtjes moeten stampen, en dus vaak niet echt begrijpen wat nou bijv werkelijk het getal 6 inhoudt. 's Ochtends worden er lessen als rekenen en schrijven gegeven, en tussendoor worden er wat liedjes gezongen of gedanst. De kinderen zijn ontzettend beleefd en moeten bijv op commando klappen als een kind een goed antwoord geeft, dus soms heb ik niet echt het idee dat ik voor 5 jarigen sta, het speelse en creatieve laat er soms wat te wensen over. Daarnaast heb ik wat moeite met de mate van mishandeling die er plaatsvind, want die is echt niet gering (3of 4 stompen of stokslagen op het hoofd als het bankje scheef staat is geen uitzondering). Ik probeer me op de positieve dingen te richten, en het contact met de kinderen is echt super. Ik heb ze "altijd is kortjakje ziek" geleerd en "visje visje" en "zakdoekje leggen". Daarnaast twee handje klap spelletjes en hi5. Ook hebben we al een keertje memory gespeeld (bedankt benny en renee!) en heb ik gisteren een ballon opgeblazen(als jullie nog leuke ideeen hebben van liedjes of spelletjes, die zijn welkom!) die eenmaal werd gezien, was de hele school in rep en roer, ze hebben er 3 uur achteraan gerend, geweldig was dat. De kinderen hebben om tien uur pauze en eten dan het eten op dat ze hebben meegekregen waar ook de leerkrachten van mee eten. Ze zijn nog steeds verbaasd als ik mn broodje of mn fruit uit mn tas haal, hihi.
Ik heb inmiddels ook een fiets gekocht, dat is echt lekker. Wel met een omweg, want k heb eerst de fiets van mn hostfamily laten repareren, maar toen ik nauwelijks voor uit kwam op straat en elke middag een paar uur bij de reparateur zat omdat er weer een ketting was geknapt ofzo, ben ik toch maar een gaan kopen, hihi.
Ik heb me redelijk gered deze eerste week alleen thuis, alhoewel ik er wel naar uitkijk dat mijn gastouders weer thuis komen, das toch wel relaxter, want s nachts voel ik me nog niet echt op mn gemak (vooral niet als er bedelende kinderen voor het raam staan). qua eten heb ik me redelijk gered. Ik heb een keer bij esther gegeten deze week, daar kregen we een rijstbal met soep, en gisteren bij leonie, daar hebben we fufu gemaakt! (jaja, goed he, alhoewel we bijna niet mochten helpen, omdat we het volgens hun niet goed deden). Ik zal jullie maar niet vertellen waar het naar smaakte, k denk niet dat jullie dat willen weten.
Tja, t ghanese eten, hmmz...
Verder zit ik ook al te onderhandelen over 10 cent, (1000 cedi) als ik bijv een taxi ritje heb en hij vraagt 1000 te veel, hihi.
De vriend van de familie, Ratty, komt elke dag even langs, en ik kan het erg goed met hem vinden. Hij heeft me een afrikaanse naam gegeven, Suhuyini, dat betekent one heart. Hij gaat me vanalles leren over het gebnruiken van bladeren, kruiden, alternatieve geneeswijzen en rituelen, dus das wel cool, echt iets voor mij! Volgende week neemt hij me mee naar zijn oom, waar ik volgens hem bijzondere dingen ga zien.
Deze ochtend hebben we een culturele tour gehad, waarin we hebben gedanst in een traditioneel dorpje hier in de buurt en hebben gezien hoe er geweven wordt, potten gebakken, enzovoort.
Nou, ik kan nog wel langer doorpraten, maar zal jullie niet langer vermoeien met mijn eindeloos gedetailleerd verhaal! k ga nu nog even proberen wat leuke foto's te uploaden.
O ja, mn telefoonnummer hier is 00233 24 6957200. Ik kan ook gewoon sms en van en naar ned! Dus als k meer beltegoed heb, ontvangen jullie wel een keer een smsje van me! Ook zal ik jullie volgende week persoonlijk wat e-mails sturen, das wel leuk.
O ja, we hebben ook al met een groepje van vijf plannen gemaakt voor de reis rondom kerst en oud en nieuw, we gaan dan twee weken in het zuiden reizen, maar daar horen jullie de volgende keer nog wel meer over.

Ik hoop dat alles goed gaat daar met jullie, maar dat denk ik wel! Leuk om al jullie lieve reacties te lezen hoor, bedankt!
Ik laat snel weer wat van me horen,
dikke knuf Linda! :-)

ps ik kom er net achter dat ik maar 10 foto's kan uploaden, daarna moet ik er voor betalen, dus de rest van mijn foto's komt later nog!

  • 09 December 2006 - 22:45

    Laura:

    hey linda,
    wat leuk om je reisverhalen te lezen. Nog heel veel plezier daar.
    Groetjes Laura

  • 10 December 2006 - 10:49

    Marjolein:

    Hey Linda, leuk dat je me toegevoegd hebt aan je lijst. Ik vind het echt Super leuk om je verhalen te lezen (Ik wil wsl na mijn opleiding ook weer weg) Ik wens je dan ook heel veel plezier daar! (en genieten, maar dat doe je wsl wel!)

    Groetjes!

  • 10 December 2006 - 14:56

    Brenda:

    Dat klinkt errug leuk allemaal! Ik ben net terug van een dag Berlijn, hihi. Was gezellig, met die kerstmarken en lichtjes enzo. Maar ben wel brak nu!

  • 10 December 2006 - 19:55

    Corina:

    ohhh lin, ik ben zo jaloers op je! echt supervet allemaal! Heb je al ghanees gedanst?? Lijkt me nl ook wel iets voor jou...:) (en daar is Suriname niets bij..)

    veel plezier!
    kus

  • 11 December 2006 - 11:19

    Yvonne:

    Leuk verhaal weer! Mooie foto's ook. Volgende keer een foto van de buitenkant van het huis en de straat en zo? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet. Erg mooi dat je deze reis maakt, wel een aanrader denk ik... We zien wel. Superveel plezier daar!

    X Yvonne

  • 11 December 2006 - 20:44

    Mam:

    indrukwekkend allemaal,je maakt van alles mee,ook leuk de foto`s erbij!
    echt heel leuk zo via je weblog!liefs mam

  • 16 December 2006 - 09:28

    Mark Eikens:

    ik doe de groetjes even
    van Mark Lianne Henk en Renny Eikens je weet wel welke ik bedoel
    liefs Mark Eikens
    oh ja ik wens je nog heel erg veel plezier.
    en Tante Annet mist je ook heel erg.
    nogmaals liefs Mark Eikens

  • 16 December 2006 - 19:32

    Hanno:

    Leuk die foto,s. Je bent in gezellig gezelschap zie ik. En je wangetjes zijn al een beetje verkleurd.Binnenkort krijg je post, dus kun je al ergens naar uitkijken. Megadikke knuffel. Liefs Hanno

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Liefs! xxx

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 31826

Voorgaande reizen:

11 Februari 2011 - 11 Mei 2011

De Droomreis

Landen bezocht: